onsdag 25 augusti 2010

Hur man gör en ros i sugarpaste/marsipan

Tänkte dela med mig av hur lätt man kan göra rosor i sugarpaste eller marsipan utan att använda en enda utstickare. Med lite övning klarar nog alla detta galant.

Börja med att rulla en kula av sockerpasta, alternativt marsipan. Se till att det inte finns några sprickor i den, den ska vara rund och jämn. Forma den sedan till en kon.

Rulla en ny kula och tryck ut den till ett blomblad i handen. Den ska vara lite tunnare på ena sidan och tjockare på motsatt sida.



Lägg konen på kronbladet, den tjockare sidan neråt. Tänk på att bladet ska gå en liten bit över konen.



Vik kronbladets kanter över konen, se till att man inte ser konen uppifrån.



Forma ett nytt blad, sätt det mitt emot öppningen på det första kronbladet.



För lite mer effekt kan man böja ut bladets sidor lite på rosen, så ser den mycket mer levande ut.



Gör ett tredje blad, detta ska sättas så det andra bladets kant hamnar i mitten på det tredje, alltså inte mitt emot denna gång.


Upprepa med ett fjärde blad, samma sak här, det tredje bladets kant ska sitta i mitten på det fjärde.



Fortsätt tills du får så många blad du vill ha, glöm inte att vika ut kronbladens kanter lite.







Och så här blev den, snabb, enkel och fin! Man kan ju göra hur många blad man vill beroende på hur stor ros man vill ha, här är det gjort med en kon och sju kronblad.






2 kommentarer:

Erika - Bakglädje sa...

Även om jag redan vet hur man gör så är det kul att se hur det beskrivs. Jättebra bilder och steg-för-steg beskrivning.

Jennie sa...

Tack. Ja, jag hoppas att man förstår beskrivningen. Tänkte jag skulle bli lite bättre på att lägga in steg-för-steg beskrivningar.