lördag 4 december 2010

Spöktårta igen

Michelle, som fyller 8 år idag, önskade sig en tårta liknande denna. Det är Anitta, hennes farmor som beställt den. Det var Anitta som beställde lilla My tårtan och Offroadtårtan också. Hon ger alla sina barnbarn en tårta till deras födelsedag. Visst är det gulligt och snällt?
Denna tårta blev ju lite annorlunda än den förra, detta skulle vara lite fler bitar och jag ville prova att göra en tårta med flera torn. Det var inte lätt ska jag säga, har kanske använt fel teknik men man lär väl sig. Det var hur pilligt som helst att täcka och sätta ihop. Det är rulltårtor i , tre stycken där den i mitten är rullad på kortsidan och de andra på långsidan och sedan delade i mitten. Jag hade chokladcream i den i mitten och den höll sig så fin, i de andra var det jordgubbsmousse och den hade nog behövt vara lite fastare för att hålla formen helt.

Bara att rulla in dessa rulltårtor i sockerpasta var ett projekt för sig. Sedan skulle de stå upp utan att tappa formen. Alla dekorationer är förresten gjorda i sp.

Hur de gjorde när de skar i tårtan kan jag bara fundera på. Mitt förslag var att välta ett torn i taget men man kanske kan göra på något annat sätt?


Stort Grattis på 8-års dagen Michelle!

10 kommentarer:

Sara sa...

Du slutar ALDRIG förvåna mig vännen. Men hur gör man när man skär den?? Super häftig!!

Jennie sa...

Tack Sara! Ja, du det vet jag inte riktigt. Välter ett torn i taget? Eller helt enkelt bara hugger in med varsin sked ;-)

Marie - Cakes and Sweets sa...

Jättehäftig!!! Den har du lyckats bra med!!!

Emma sa...

En helt otrolig tårta!! Inte en enda fattade att det var tårtan.. Någon kommenterade det fina leksakslottet hon fått i present.. Då fick vi tala om att det var ju tårtan, haha!!

Jo, vi välte ett torn i taget och skar det som rulltårta. Funkade kanon!
Men vilken ångest att välta första tornet..... Huu....
Men gott var det så nu finns bara en liten bit kvar, och den tänker jag smaska i mig när ingen ser :oP

Tack Jennie!

Sarah sa...

Vilken kul idé. Häftigt!

Pernilla sa...

Gud vilken häftig tårta! Så kul med lite ovanlig form, det är inte så ofta man ser det :)

Maria sa...

Oj riktigt cool tårta. Skulle inte själv våga mig på ett sånt projekt :-) Kul med lite annorlunda tårtor. Förstår att de blev nöjda.

Jennie sa...

Tack så mycket alla! Så roligt att du blev nöjd Emma. Kommer nog tänka både en och två gånger innan jag gör en sådan tårta igen, den gav mig lite huvudbry ;-)

MalinW sa...

Halkade in på din blogg via familjeliv... Oj, vilka bakverk hur fina som helst :)

nadja sa...

Hej :)

Jätte fina tårtor du gör, jag gör också tårtor , är utbildad men ibland letar jag lite ideer å kollar runt lite via nätet... å trillade in på din sida.. :)

Tornen, en tanke bara, jag har gjort nått liknande.. å tog inte rulltårta utan "vanlig tårtbotten" stansade ut i mindre runda ringar, storleken tornen ska va i.. å med fylldning imellan stapla bottnarna till den höjd man vill ha..grädde runt om..eller smörkräm om man vill de (blir ju mer stabilt (hårt) av smörkrämen.. lättare att hålla formen på tornet, än med rulltårta :) , fast rulltårta är gott :) hihi

jätte fina tårtor iaf :) Duktig du är :)