fredag 23 juli 2010

MIF tårta



Min systers stora kille fyller 8 år på tisdag, 27/7. Hans största intresse i hela världen är fotboll och då är det MIF (Markaryds idrottsförening) som gäller. Han önskade sig en tårta med MIF märket på. Det var ganska pilligt att göra med jag blev ganska nöjd i alla fall.




Förutom MIF märket ville han ha siffror runt om tårtan. Speciellt viktigt var det att nr 17 var med för det har hans pappa alltid haft när han spelat i MIF.



En liten fotboll fick också plats på tårtan, ifall någon inte hade koll på att det är fotboll han gillar ;-) Tårtan var fylld med jordgubbsmousse och vaniljgrädde. Jag testade ett nytt sätt att göra jordgubbsmousse på, istället för att ha socker och gelatin i så hade jag gelésocker. Gick ganska bra men blev något lös i konsistensen.


MIF:s riktiga logga ser ni nedanför, är resultatet godkännt?



Recept på mitt jordgubbsmousse försök (till 1 lager)

350 g jordgubbar
1,5 dl gelésocker
2 msk marsanpulver
1,5 dl vispgrädde.

Mosa jordgubbarna till den konsistens du vill ha, jag mosade inte jättenoga då jag tycker det är gott med lite bitar i. Tillsätt gelésocker och koka upp, låt koka ca ½ minut. Låt svalna. Tillsätt marsanpulver och rör runt (mängde beror lite på hur fast jordgubbsmoset blev när det svalnade). Tillsätt sedan vispad grädde. Klart! Den blev riktigt god och var så lätt att göra.



4 kommentarer:

Mamma Anka sa...

Klart godkännd logga!
Fiffigt med små kulor runt om nederkanten. //Ankmor FL

Jennie sa...

Tack så mycket. Alltid svårt när man ska göra något rakt av, att få det så likt som möjligt.

Johanna Svensson sa...

Åhh, här inne har jag inte varit på länge o såg länken på facebook. Vilken underbar tårta!! Den får klart godkänt, precis som alla andra tårtor. Han måste ju varit jätteglad över sin tårta.

Du borde sälja dina tårtor dyrt så att du har råd med nya skor =0)

Jennie sa...

Haha, några pengar fick jag minsann inte för den här tårtan så jag får lugnt gå omkring i mina gamla björn borg ett tag till ;-)